India, een reis vol tegenstrijdigheden

Home sweet home. Ik ben aan het bijkomen van alle indrukken van een geweldige onvergetelijke reis door India.  Op uitnodiging van Untamed Traveling, mocht ik met 10 zeer ervaren reisagenten een gevarieerde rondreis maken. De komende tijd zal ik een paar keer bloggen over deze reis. De mensen, de kleuren, de geuren, het razende verkeer, de natuurparken en de cultuur  van dit imposante land, verdienen meer van mijn aandacht. Alle zintuigen zijn geprikkeld. De hersenen maken overuren. Hierover later meer, eerst moet mij iets van het hart.

Het was een reis vol grote tegenstrijdigheden. IMG_9280Ik heb de afgelopen dagen naast al het moois, ook ongelofelijke armoede en droogte gezien. De zinderende hitte, met temperaturen van rond de 45 graden, was een uitputtende ervaring.
Gisteren was het Earth day. In dit kader, is er vooral in de internationale pers, aandacht geschonken aan de hittegolf die momenteel over India trekt. De enorme droogte, die meer dan 330 miljoen mensen treft.

In die zelfde periode heb ik de foto hieronder op verschillende social media kanalen gepost… Hoe tegenstrijdig en opportunistisch.

IMG_9267De foto  is gemaakt in zo’n droge regio. Daar sta je dan onder de buitendouche te genieten in een prachtige omgeving. Hoe ingewikkeld.

Toerisme kan een bijdragen leveren om de omstandigheden te verbeteren. Zo hebben we gesproken met Amit Sankhala oprichter van het Jamtara resort in het Kanha-Pench gebied. Dit is de (nog steeds!) prachtige regio waar Rudyard Kipling de inspiratie voor The Jungle Book vond. Amit gaf bij het kampvuur een bevlogen betoog over hoe zijn opa en vader vroeger, en hij nu samen met de toeristen, de tijger beschermt. Hoe zijn lodge voorziet in werk. Amit zoekt samenwerking met de inwoners van de lokale dorpen.

De verontrustende klimaatsverandering, de armoede, zeer ingewikkelde problemen, en toch zou dit naar mijn idee, je niet moeten weerhouden om dit prachtige land te bezoeken. India heeft mijn hart gestolen! Ik vertel je graag meer. 

Later volgen er meer blogs over deze reis, waaronder een blog over de ontmoeting met mijn 1e tijger:-)

 

Geef een reactie

