Exceeding Expectations

Na 9 jaar deden we dit jaar weer een keer mee met het reisretailbedrijf van het jaar verkiezing. Dit is een landelijke verkiezing die bestaat uit zes rondes. Je moet o.a. een uitgebreide vragenlijst invullen,  er is een mystery buyers onderzoek etc. Negen jaar geleden deden we ook al een keer mee, we moesten toen bij de 3e ronde afhaken omdat ons toenmalig hoofdkantoor geen omzetcijfers bekend wilde maken. Met deze ervaring in onze herinnering waren we sceptisch om weer een keer mee te doen.

We ontvangen van collega’s, leveranciers en klanten de laatste tijd veel positieve reacties. Dat deed ons besluiten om toch weer een keer mee te doen. Er waren nog wel wat twijfels. Zo twijfelden we of onze omzetten wel hoog genoeg zouden zijn ten opzichte van zelfstandig ondernemers. Ondanks dat we keer op keer de jaarresultaten van het filiaal boven verwachting van ons hoofdkantoor weten af te sluiten vroegen we ons af of dit voor deze competitie wel genoeg zou zijn. We moeten ons nu meten aan zelfstandig ondernemers, die werken met grotere teams. Ze hebben vooral andere belangen, andere doelstellingen dan de onze.

Een andere reden waarom we toch hebben besloten om dit jaar wel mee te doen was het thema: Exceeding Expectations. De verwachtingen overstijgen, op dit vlak kunnen we wel wat laten zien. Wie bij ons klant is, wordt regelmatig benaderd voor bijzondere activiteiten. Het filiaal ombouwen tot een Vintage Travel Store, of een BErelaxed dag, niks is ons te gek. Je kunt deze activiteiten o.a. hier volgen.

 

Dergelijke acties moeten we wel organiseren willen we succesvol zijn. In Amsterdam zijn er vrijwel geen allround reisbureaus meer. Om met een reisbureau in deze stad, in dit stadsdeel, van toegevoegde waarde te zijn, voor de zeer bereisde grootstedeling die continue online is, moet je wel met verrassende methodes komen om de klant te winnen. We dachten daarom op dit vlak een goede kans te kunnen maken. En dat is ook zo!

Op 8 maart mochten we als laatste 2 overgeblevenen van de provincie Noord Holland strijden om de de 1e plaats. Hiervoor moesten we een presentatie geven op Schiphol. De presentatie in elkaar zetten was nog een hele klus. Een leerzaam onderdeel want ik had zoiets nog nooit eerder gedaan. Het is een kleurrijk dynamisch geheel geworden, zie hier. 

Met onze presentatie laten we in 15 minuten zien wie we zijn. We geven een eerlijk verhaal. Onze insteek is niet om mega omzetten te realiseren waardoor we onszelf voorbij zouden rennen. Wij werken in een gezond filiaal, met een mooie resultaat en een groeiende klantenkring. Een klantenkring waar we in investeren, waardoor we veel vertrouwen terugkrijgen. We leveren een bijzonder product. We delen ons verhaal. We inspireren. Ons doel is vooral boeiend werk en een leuk leven, op een bijzondere plek in Amsterdam.

Wellicht was dat op deze internationale vrouwendag, een niet al te ambitieuze boodschap, voor deze jury. Een jury die misschien liever zag dat we gretig allerlei business plannen, met flitsende groeimodellen op tafel zouden gooien. It’s a man’s world. Onze boodschap was in ieder geval niet voldoende om te winnen. We zijn 2e geworden. 

Een teleurstelling. We hadden gedacht met de creativiteit en de verrassende aspecten een goede kans te kunnen maken om 1e te worden. Maar wees niet bang dat we nu in verband met deze teleurstelling onder ons bureau kruipen. We gaan voortvarend verder! We gaan verder met het boeken van mooie verrassende reizen. We gaan verder met het ontdekken van bijzondere plekken. We gaan verder met het varen van onze eigen koers. Of we volgend jaar weer mee zullen doen, daarover gaan we ons beraden. Misschien zijn we wel te eigenzinnig voor deze wedstrijd. De vraag is en blijft wat de toegevoegde waarde voor ons is. Meedoen kost enorm veel vrije tijd. Misschien is het zinvoller om die tijd in andere zaken te steken, hierover gaan we nadenken. We zijn nu vooral trots op onze 2e plaats, een leerzame ervaring rijker.

Of zoals een reactie die wij op Facebook hebben ontvangen:

“Je hoeft niet altijd eerste te zijn, zolang je maar de beste bent. Ga zo door.”   

  
 

Advertenties

3 gedachten over “Exceeding Expectations

  1. TravelKees

    Gewoon weer meedoen volgend jaar. Het winnen geeft een kick waar je een heel jaar op kan teren. En als je ‘verliest’ dan win je toch omdat je door het hele traject heen zo veel nieuwe inspiratie opdoet. En daar kan je ook weer een heel jaar op teren. Volgend jaar jullie en wij tegen elkaar?

    1. irispoels Berichtauteur

      Ik zou me graag meten aan jou filiaal cq werkmethode. Maar dan misschien liever in een andere vorm en categorie. In de provincie NH staat de winnaar al een paar jaar vast. De punten waar ik uiteindelijk op beoordeeld werd, vind ik saai, het heeft in mijn ogen meer met bankieren te maken dan met reisretail. Nogmaals ik run een gezond groeiend en rendabel filiaal, het ging hier uiteindelijk vooral over meer, meer, meer. Die keuze maak ik niet. Misschien moet er een wedstrijd komen voor: wie is de grootste vakidioot:-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s