De ideale camping

Een vaste klant die voorheen altijd prachtige safarireizen boekte had nu een minder exotische reiswens. Er was een peuter in zijn leven gekomen. Hij wilde eens naar een camping. Het moest wel een topcamping zijn, ergens in Frankrijk. Geen ingewikkelde reiswens. 
Appeltje-eitje. En toch, in Amsterdam Zuid boeken we vrijwel nooit campings. Ik en mijn collega’s op dit filiaal, hadden (hebben) vrijwel geen verkoopervaring op dit vlak. Gaandeweg  het gesprek kwamen er allerlei specifieke reiswensen over de camping boven tafel. De klant zocht een ruime en moderne caravan of een bungalow, met een goede airco. De ligging minimaal 400 meter bij het zwembad vandaan. Een afgesloten kinderbad. Dorpje op loopafstand. Goede kinderanimatie. Geen lawaai ’s avonds. Naast een topcamping, moest er een restaurant van kwaliteit in de buurt zijn. Er moesten voldoende wandelmogelijkheden zijn. Goed natuurzwemwater. Parkeerplaats niet op de camping dwz geen auto’s die rondrijden op de camping. Niet te veel Nederlanders. Uitzicht op de bergen en niet te ver van zee etc etc. Een flinke lijst. Maar we zijn wat gewend. En zoals de meeste clientèle in Amsterdam Zuid betaamt, geld speelt geen grote rol. Dus. Aan de slag.

Hoe ingewikkeld kon dit zijn? 

Een camping. Gewoon een kwestie van goed zoeken. Een leuke uitdaging. We boeken reizen op maat, naar Antartica, Bhutan, Mongolië, Iran etc. De IDEALE camping zou toch ook moeten lukken.
Dat heb ik geweten. Uren ben ik met deze zoektocht bezig geweest. De hele maand januari en een flink stuk van februari, stond naast alle andere drukke werkzaamheden, uit het zoeken naar de IDEALE camping. Het was mijn eer te na om hulp van collega’s in te schakelen. Alle beschikbare zoekmachines werden doorgespit. De klant kwam meerdere keren langs. Uitvoerig en gedetailleerd werden diverse locaties besproken. E-mails  met voorstellen, vlogen over en weer. Er werden heel veel opties geplaatst en geannuleerd. 

Na 6 (!) weken speuren was het zover, hoera, dé IDEALE camping was gevonden! De reis werd geboekt. De arbeidsuren die ik hiermee bezig was geweest, stonden niet meer in verhouding met de verdiensten. You win some, you lose some.

Eind juni, de klant komt de tickets ophalen. We nemen de reisbescheiden nog eens door. Ik wens ze een goede reis. Twee weken later, word ik gebeld. Klant staat bij receptie van de IDEALE camping om in te checken. Slecht nieuws. Er staat NIKS geboekt. De IDEALE camping is vol geboekt. Wat nu? Hoe kan dit? 

Blijkbaar was er door de grote hoeveelheid opties die we hadden gereserveerd en geannuleerd, iets mis gegaan. De touroperator betaalde het bedrag zo spoedig mogelijk terug. En de vakantie van de klant? Die kreeg van de vriendelijke receptioniste uiteindelijk de gouden tip. Zij wist nog een prachtige camping 10 km verderop. De klant had uiteindelijk alsnog een geweldige vakantie. Hij kon er om lachen.

Natuurlijk had ik veel eerder moeten zeggen, sorry hier ligt niet mijn expertise (en interesse). Dit had veel tijd en geld bespaart. Je wilt liever niet dom overkomen. En al helemaal niet onaardig. Je wilt behulpzaam zijn. Door deze nobele eigenschappen maken wij, ik, soms stomme fouten. 

Leerpunt: Te klantvriendelijk zijn….is dom.  

  

  

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s