Einde van het massatoerisme?

Het massatoerisme heeft veel goeds gebracht, dat wil zeggen het heeft in ieder geval gezorgd voor veel werkgelegenheid. Een vakantie in het buitenland, is nu voor vrijwel iedere West-Europeaan mogelijk. Reizen, de wereld ontdekken, is sinds de zestiger jaren, niet meer uitsluitend weggelegd, voor de elite.

IMG_0885IMG_0895

Het massatoerisme is ook een inspiratiebron voor kunstenaars zoals fotograaf Massimo Vitali, http://www.massimovitali.com/ Ik vind zijn werk schitterend.

Dat er zeer binnenkort een einde komt aan het massatoerisme, dat denk ik niet. Kijk maar rond, op Schiphol, of beter nog bijv. een luchthaven als Eindhoven, en trek je conclusie. Deze vakanties zijn nog steeds razend populair. De bulk voorziet de reisbranche van mooie inkomsten. We zijn gewoon gek op lowcost, alle milieubezwaren en andere economische nadelen ten spijt. We vliegen graag, zo makkelijk en zo goedkoop mogelijk naar het paradijs.

Dat de periode van het massatoerisme over zijn hoogtepunt is, dat denk ik wel. De bestuursvoorzitter van TUI zegt het in het NRC zo:  Hoe kan massatoerisme voorbij zijn, met zulke ongelooflijke getallen? Dat moet Friedrich Joussen (52), de Duitse bestuursvoorzitter van toerismeconcern TUI, uitleggen. „Wij hebben het massatoerisme gefaciliteerd. Wij zijn begonnen met de democratisering van vakanties, door onze omvang. Dat was in de tijd dat je naar Mallorca ging en geen eisen stelde. Als er maar een bed en een strand was. Everybody was happy. Die tijd is voorbij. Nu krijgen we individueel toerisme. Klanten stellen eisen, hebben wensen en willen verschillend worden behandeld. Daar spelen we op in.”  Een boeiende visie die vrijdag 20 maart was te lezen in het NRC, het hele artikel is hier te lezen. 

Wat hij niet zegt maar volgens mij ook van invloed is, is de toenemende sociale onrust en politieke spanning wereldwijd. Een toerist valt liever niet meer zo op.

De kant-en-klaar bulkpakketten zijn zeer eenvoudig te digitaliseren. Dit is maar goed ook. Voor de verkoop in het reisbureau is het niet, het meest boeiende werk.* De klant die wij nu in het reisbureau zien, wil meer variatie, meer inbreng, meer offline en meer avontuur. Dat klinkt terug naar vroeger, maar nou nee, dat is ook niet de bedoeling. Er is nu meer keuze uit accommodaties, de infrastructuur is zo veel beter!

Onze klanten willen vooral niet hetzelfde doen als een collega, de buren of familie. De kostbare vrije tijd, de tijd met elkaar, die vakantie, reis, moet het liefste iets bijzonders zijn. Iets om te onthouden.

IMG_9534

Mij wordt regelmatig gevraagd welke trends zie je nu? Waar gaan jouw klanten vooral naar toe aankomend seizoen? De trend die ik zie, is vooral om geen trends te volgen. Dit vind ik een hele fijne trend! De werkzaamheden op een reisbureau zijn nu leuker dan ooit. Het uitvoeren van de reiswensen voor klanten van nu, is een mooi vak. Dit vraagt wel om andere vaardigheden. Productkennis ja natuurlijk, maar creativiteit en eindeloze nieuwsgierigheid, deze vaardigheden zijn minstens zo belangrijk.

IMG_0483BE a traveler!

* Maar mocht u moeite hebben om een keuze te maken uit het enorme online aanbod, door de bomen het bos niet meer zien, schroom niet, neem gerust contact met ons op. Mail naar amsterdamb@vx.nl Wij adviseren u graag, en bespreken samen met u wat het beste bij uw reiswens past, tot ziens!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s