Happiness in de reisbranche.

5230863592_86322b755a_m
In 1994 schreef ik mijn scriptie over het veranderende consumentengedrag als gevolg van de komst van de PC. De digitalisering van de maatschappij zou zorgen voor een een heel ander straatbeeld (..).
Ik voorspelde toen dat in 2010, echt niemand meer iets in een winkel zou kopen. De papieren krant bestond niet meer. Vakbeurzen, zoals de vakantiebeurs waren verdwenen. Echt alle handel zou online gaan. Iedereen altijd digitaal verbonden en achter het beeldscherm? O, nee niet altijd, want zo wist ik zeker, we zouden ook geen TV meer kijken. Deze wijsneus had het behoorlijk mis. We zitten wél altijd achter het beeldscherm, en de rest bestaat nog…

IMG_8973_2 IMG_8979

Op dinsdag 13 januari 2015 ga ik, zoals ieder jaar, naar de vakantiebeurs. Wat zijn de te verwachten veranderingen in de reisbranche?

Duurzaamheid, delen, kwaliteit ipv kwantiteit, Frank Oostdam voorzitter van de ANVR, voorspelt veel goeds. We zijn op weg naar een nieuwe fase. Hij draagt nog spontaan, uit een romantisch studenten verleden, een prachtig gedicht voor, over geluk. Dank, wat ben ik hier aan toe, geluk.

Peace & happiness……we want more! Het gruwelijke nieuws uit Parijs hakte er hard in. Het jaar 2015 start gruwelijk. 

Ik wil nog maar één ding: Connecting people through happiness.
Dit is de titel van een workshop georganiseerd door Reiswerk en de NHTV. Guy van Liemt houdt geen vaag hippie betoog, er volgt een gepassioneerd college. Guy laat ons duidelijk inzien dat een bedrijfsvoering met als doelstelling: bijdragen aan een groter geluk voor een groot aantal mensen, niet dwaas is maar slim. Hoe zit het eigenlijk met het moreel kompas van de reisbranche?

Bert Koenders, minister van Buitenlandse zaken, houdt tijden de officiële opening van de Vakantiebeurs een speech over het belang van goede reisinformatie. Nederlanders zijn een reislustig volk, maar bereiden zich niet altijd even goed voor qua vaccinaties, weersomstandigheden e.d. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ambassades de handen vol hebben aan gestrande reizigers. Of u zich beter wil voorbereiden. Bezoek de website van BuZa  of download de app. Boekt u een reis via een reisagent dan hoort deze u op zijn minst, al te waarschuwen om dergelijke zaken goed te controleren.

Tijd voor een rondje over de beurs. Waarbij het online vooral om de aller goedkoopste reis lijkt te gaan, is het op de vakantiebeurs een mix van allerlei activiteiten en (exotische) bestemmingen. Inspireren en ontmoeten daar draait het om. Vorig jaar schijnt er een flinke stijging in het aantal beursbezoekers te zijn geweest, geen idee hoe het dit jaar verloopt. Journalisten voorspellen al enige tijd het einde van de beurzen, maar ook het reisbureau zou al jaren geen bestaansrecht meer hebben. We zullen zien. Een bezoek aan de beurs kan ik u nog altijd aanbevelen. Mijn klanten hebben geen tijd voor een dergelijk bezoek. Die sturen mij, iemand moet het doen.

Voor grote reisorganisaties, airlines, touroperators zou het natuurlijk heerlijk zijn als jullie allemaal altijd allés online boeken. Geen winkels meer, minder personeel voor de meeste werkgevers en aandeelhouders, een waar nirwana. Echter zo ver is nog niet. Er is gelukkig nog steeds een flinke groep klanten die niet gehoorzaamd. Bovendien bent u, foei (!), online niet zo trouw. U switcht zo van de éne website, ofwel organisatie, naar de ander. Een flink aantal klanten, zelfstandig reisagenten, reisbureaus en touroperators gaat tegen de grote stroom in. Zij kiezen nog steeds voor echt contact ipv beeldschermcontact. Dat beeld laat ook de vakantiebeurs anno 2015 zien, en ja critici ik hoor u, maar we zullen zien wat de toekomst brengt. Het gaat nu in donkere tijden misschien meer dan ooit om customer intimacy, ofwel ken uw klant, ken elkaar, verkoop geen lucht. Werken met mensen, écht contact, het oplossen van complexe vragen, deze aspecten maken het vak, voor mij interessant en leuk. Nogmaals ik ben geen goede voorspeller en heb al helemaal geen visie. Wel zie ik op het reisbureau in de Beethovenstraat te Amsterdam dat een groeiende groep mensen de waarden van echt contact inziet. Het organiseren & boeken van een reis is via een reisbureau, reisagent is niet duurder maar wel veel leuker. U ontmoet nog eens iemand, u krijgt tips en een drankje. Het reisverhaal begint thuis al bij het boeken van de reis. Indien gewenst spreken we buiten het filiaal af. Alles online afhandelen kan natuurlijk ook via ons, maar het mag duidelijk zijn waar onze voorkeur naar uitgaat, echt contact.

IMG_9073_2IMG_8991
* Voor het maken van een offertes wordt er per reis 35 euro in rekening gebracht. Soms in overleg met de klant meer indien het een gecompliceerde reis is. Wie daadwerkelijk boekt betaald deze offertekosten niet.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s