Reistip: gaat allen naar de noordelijke Alentejo!

Een vergeten gebied, een vergeten reisverslag, foei! De noordelijk Alentejo verdiend zo veel meer aandacht. Razend snel een plog (..plog.. = wil je weten wat een plog is, zie voorgaand bericht), dit is misschien iets meer een blog, afijn voor jullie dit plog&blog reisverslag over de Alentejo.

Een vroege ochtendvlucht naar Lissabon, om 08.15 uur landen we in een stralend Portugal, vrijdagochtend half september, het Thelma & Louise gevoel slaat bij ons keihard toe. Deze dames, Iris en Marianne, zijn op stap. We gaan er 4 dagen op uit, Altentejo, here we come.
Om het Thelma&Louise gevoel compleet te maken, dit reisverslag eindigt met een levensgevaarlijk (..dom..) avontuur.

Noordelijke Alentejo

Onze route van Lisabon, voor de lunch naar Evora – Portalegre- Castelo de Vide – Marvao staan op het programma

Om 11.00 uur reden we Lissabon uit waarna we via een prachtige route om 12.30 uur aankwamen in Evora. Pittoresk stadje dat op de werelderfgoedlijst staat van de Unesco. Op de mooie binnenplaats van een galerie, heerlijk geluncht.

Nog even rondgekeken in Evora waarna we doorgereden zijn naar een stoeterij in Alter do Chao. Helaas was de rondleiding een uur daarvoor al begonnen, maar we mochten nog wel even rondkijken. ………. om na een uurtje naar het hotel, Conventa de Provenca in de buurt van Portalegre te rijden.

De receptioniste liet ons meteen het hele hotel zien. De eigenaar van het hotel verzameld harnassen, klederdracht en andere snuisterijen, net een minimuseum! Een beetje griezelig is het wel…

Daarna was het de hoogste tijd voor een duik in het zwembad.

Waarom ik van Portugal hou, ook al spreek ik vrijwel geen woord Portugees, wij konden met elkaar communiceren. Boa tarde! De dadels waren heerlijk, en natuurlijk nemen we een foto! Obrigada!

Kijk nou, die daken, zo mooi! De volgende dag naar Castelo de Vide een charmant kasteeldorp op de uitlopers van een natuurpark. Met Joodse wijk, kasteel en leuke straatjes.

Fotograferen.. tja, helaas dit had een hele leuke foto kunnen zijn. Ik koester het moment.

IMG_7082In de schaduw gaat het beter.

Een gevoel van veiligheid, tussen de oude bomen…

Hier hoor je het hele weekend door te brengen aan de oevers van de rivier Sever, met een biertje.

Tijd om een hele frisse duik in het (gratis) rivierzwembad te nemen. Thuis vermaken ze zich ook.

IMG_7080De volgende overnachting is in het Boutique hotel O Poejo in Santa Antonio das Areiras gereden. Iemand nog opzoek naar de Wifi code:-)

IMG_1419 IMG_7126Het vestingstadje Marvão, wordt het adelaarsnest genoemd. Het is spectaculair gelegen op 856 meter hoogte op een granietwand, op een van de toppen van de Serra de São de Mamede. Marvão is volledig ommuurd en ligt vlakbij de Spaanse grens, die vroeger vanuit het dorp werd bewaakt. In het fort worden ’s avonds concerten gegeven, ontdekken wij de volgende ochtend..

On the road again, zwaai, onthoud deze runderen, stieren.. die komen nog terug in het verhaal. De laatste nacht verblijven we in de Pousada Flor da Rosa in Crato : een hotel in een kasteel met een zwembad in de tuin:

Direct na aankomst een sprintje naar het zwembad, om 16.00 uur werden we alweer verwacht voor de rondleiding. Leuk om de mooiste hotelkamers te zien! Daarna nog snel even het dorpje ingelopen, proost!

Na een overheerlijk ontbijt zijn we opzoek gegaan naar een hunebed in de buurt …. twee blonde vrouwen banjeren dwars door een weiland met runderen op het heetst van de dag. ..

IMG_7308… we hebben het hunebed gevonden!

Even zwaaien naar de beesten.. Ziet u de trillende benen… te voet door dit weiland, is geen slim plan, de locale Don Juan kwam ons redden, hij hield met zijn Jeep de iets te nieuwsgierige runderen op afstand. Obrigado! Obrigado!

Bij het maken van het plog (blog?), zie ik dat we niet de enige zijn, die door wei opzoek gaan naar de prehistorische stenen. De runderen, blijken zoals ik al vermoedde echt stieren te zijn… en het hunebed, geen hunebed maar een anta, excuses. Lang leve google: Antas bestaan uit enkele rechtopstaande stenen met een horizontale afdekplaat . Zie hier een verslag van 4 weken na ons bezoek.

Nog 1 keer op de foto.. en dan nu met de anta!

Na dit avontuur reden we via een prachtige route naar Sebutal, waar we om 15.00 uur aankwamen. Daar aan de haven bij een visrestaurant op het terras geluncht. Het vliegtuig vertrok om 20.00 uur, een einde aan 4 dagen Altentejo. Wij komen terug!

Indrukwekkende cultuur, natuur, heerlijk eten en super goede wegen. Gaat allen naar de Altenjo! Heel veel dank aan Tap en Girassol na deze ervaring kennen wij Portugal weer een stukje beter. Opzoek naar goede informatie neem contact met ons op: 020-6734466 of amsterdamb@vx.nl

20130406-131705.jpgKom langs! VakantieXperts Beethovenstraat 21 te Amsterdam

Een gedachte over “Reistip: gaat allen naar de noordelijke Alentejo!