De stilte, de ruimte, de kleuren…..

1452581_10151726318541513_545007957_n

Heerlijk, die warme woestijnwind in november. De warmte omarmd je direct, nadat je het vliegtuig verlaat op de luchthaven te Windhoek. Met een groepje van zes bevlogen reisagenten bezoek ik in november 2013 voor het eerst Namibië. Al heel vaak mooie reizen verkocht naar Namibië, nog nooit eerder bezocht. Onder leiding van Trees Piersma van Untamed Traveling en de gids Festus Zeenaro Mbinga van Wilderness, is dit mijn eerste kennismaking met dit hartverwarmende land.

Direct na aankomst in het Hilton hotel, nog een glimp opgevangen van de prachtige zonsondergang op het bruisende dakterras. Cheers!

Christuskerk

Cheers Windhoek!

Cheers Windhoek

We zijn uitgenodigd om te komen dineren in The Olive Exclusive. Een luxe B&B die van hun gasten vrijwel uitsluitend de beoordeling uitmuntend ontvangt op Tripadvisor. De 7 suites, zijn door de fotograaf/designer Micky Hoyle waanzinnig mooi ingericht.

Olive Exclusive

Het naastgelegen Olive Grove is van dezelfde eigenaar, ook deze B&B oogt zeer relaxed en informeel. Kleinschalig, minder luxe maar ook met een goed restaurant.

Dag 2

Vroeg in de ochtend vertrekken we naar de Namib Dessert. De gids laat ons nog een paar highlights van Windhoek zien. Bij een volgend bezoek, met meer tijd, ga ik graag naar het Alte Feste museum. Nu moeten we vaart maken, we willen heel veel zien, de afstanden zijn groot en de route verloopt voornamelijk over gravelwegen. Het landoppervlakte van Namibië is 22 keer zo groot als Nederland, er wonen slechts 2,1 miljoen mensen. Uren lang niemand tegenkomen, is één van de charmes van het land.

IMG_8154On the road IMG_8153IMG_8117 IMG_8112 IMG_8136

Aan het einde van de middag bereiken we Kulala Desert Lodge. Deze lodge geeft de mogelijkheid om om onder de sterrenhemel te slapen, er worden direct wilde plannen gemaakt. Het is een wijze opmerking van de manager om te wachten met het besluit wel/niet buiten te gaan slapen, tot tijdens het diner. Rond dinertijd, is de temperatuur enorm gezakt, iedereen besluit toch maar binnen te gaan slapen.

Voorafgaande aan het diner, proosten we tijdens de sundowner en genieten we van het prachtige uitzicht!

IMG_1680 IMG_8193 Sundowner

Dag 3

Gewekt om 05.30 uur, de zonsopgang in de Namib woestijn staat op het programma! Zo rond ca. zes uur wordt het hek van dit natuurreservaat geopend. Wilderness heeft zijn eigen entree naar het reservaat, onze rit naar de rode zandduinen is hierdoor iets korter. Het aanschouwen van de kleurweerkaatsing van het zonlicht is heel bijzonder. Met mijn eenvoudige camera is dit beeld haast niet vast te leggen. Het internet staat vol met mooie afbeeldingen zie hier, mooi om te zien.

Om hier ’s morgenvroeg in alle stilte zelf te staan is echt onvergetelijk.

Nu is ook de meerwaarde van een gids goed te merken, gids Festus brengt ons tegen de toeristenstoom in, eerst naar duin 1 ipv direct naar de Sossusvlei. Het kleurenspektakel is echt onbeschrijfelijk. Wanneer we een uur later vol van alle indrukken terug gaan naar onze Jeep, heeft Trees daar een heerlijk ontbijt klaar gezet!

IMG_8211IMG_8250IMG_1775

Die ochtend volgen nog de beklimming van duin 45 en het bezoek aan de Sossusvlei. Sossusvlei is een zoutpan, zelden bereikt water deze pan. Het is een raadsel dat het rode zand van de omliggende duinen deze zoutpan niet bedekt.

IMG_8320IMG_1826IMG_1801 IMG_1814 IMG_8348

We lunchen in Little Kulala, een kleinere en exclusievere lodge van Wilderness. Er is Wifi! Even een berichtje naar het thuisfront om de ervaringen van deze ochtend te delen.

Dag 4

Wederom vroeg opstaan. Dit geeft ons de kans om de Sesriem Canyon te bezoeken. Deze canyon ligt op 4,5 km vanaf de hoofdingang, zeer de moeite waard om te bezoeken. Sesriem gate, is de hoofdtoegang tot Soususvlei, in deze omgeving zijn er diverse campings en lodges. Sossus oasis is een nieuwe camping met eigen sanitair, en goede schaduwplekken.

Sossusvlei lodge

Sossusvlei lodge bij de hoofdingang ziet er heel goed en verzorgd uit, een prachtig uitzicht!

We rijden naar Swakopmund, door een prachtig landschap van bergpassen en woestijnen. Na ruim een uur rijden een stop bij Solitaire. Het plaatsje was ooit het thema en titel van het boek ‘Solitaire’ door de Nederlandse schrijver Ton van der Lee, hierdoor is het gehucht internationaal bekend geworden. IMG_8466 Schrijver Ton van der Lee zocht eenzaamheid en vergetelheid in de Namib-woestijn, bivakkeerde er een jaar lang tussen het niets maar besloot toch om er een restaurant te beginnen. Zijn Hollandse appeltaart is er legendarisch geworden en is nog altijd te koop nu de schrijver zelf vertrokken is. Momenteel heeft Solitaire een drukbezochte benzinepomp, er zijn super schone toiletten, een restaurant en winkel evenals een motel, Solitaire Country Lodge. IMG_8447

IMG_8496In The Raft te Walvis Bay genieten we van onze lunch. Swakopmund bereiken we tegen de avond. Een nacht langs de kust, leuk voor de afwisseling. Er is hier een divers aanbod aan activiteiten en veel variatie in accommodaties. Desert Breeze hotel is prachtig.

Dag 5 en 6

Damaraland, geen van ons heeft een goed beeld van wat ons te wachten staat. Aan de glimmende ogen van onze gids en de glimlach van Trees kunnen we opmaken dat het bijzonder gaat worden. De duizenden rotstekeningen bij Twyfelfontein, het zeldzame gesteente van de Organ Pipes, de Burnt Mountain we bezoeken deze bezienswaardigheden allemaal. En dan gaan we gebaande weg af, een rotsachtig hobbelpad op, we rijden het bergachtige semi-woestijn gebied in, dit is Damaraland. Je ervaart direct de oudheid van het gebied. Achter elke heuvel een totaal ander landschap, tafelbergen, rode rotsen, Kokerbomen, het houdt maar niet op, schitterend! Een fascinerend gebied met rotsformaties, droge beddingen en blauwe luchten. Uren rijden we door dit landschap. Tot dat gids Festus meldt “Six G.T. (gin tonic) and two beers, please!”, dan weten we dat onze kampeerplek niet ver meer zal zijn. Twee nachten mogen we kamperen in Damaraland Explorers camp, een abosluut hoogte punt!

IMG_2272 IMG_8924 IMG_8739De stilte, de ruimte, de kleuren het is prachtig!

‘ s Nachts slapen we onder de volle maan, om 04.00 uur hoor ik een luide brul. Later blijkt, dat dit de brul van een leeuw is geweest.

De zon hier op zien komen is adembenemend. Deze dag begint met een safari waarbij we ondermeer een grote kudde olifanten zien. Een safari in dit gebied kan qua wild ook spectaculair zijn, het is het gebied van de cheeta en leeuw. Maar het is vooral de weidsheid van het landschap, de vorm van de rotsen, de zichtbaar eeuwenoude bomen, wat enorme indruk maakt. IMG_2128

In Damaraland ligt het dorpje De Riet, hier brengen we een bezoek aan. IMG_8796Onder het genot van een kop Rooibos thee, wordt in het Zuid Afrikaans de geschiedenis van dit dorpje uitgelegd. Het is leuk om tijdens zo’n reis ook met de vriendelijke lokale bevolking in contact te komen.  Tussen de rotsen treffen we hier en daar kralen aan waar de locale bevolking leeft. In sommige kralen woont de IMG_1945Damara bevolking , in andere juist Herero. De Herero – afkomstig uit Zuid-Angola is een homogene zwarte stam. Herero-vrouwen kleden zich namelijk in kleurrijke, opvallende (en warme) Victoriaanse jurken met grote hoeden.

IMG_2218Als we ook nog eens gaan ontbijten, boven op een berg, tijdens de zonsopkomst, weet ik het zeker: mooier kan het niet!

Dag 7 en 8

Weemoedig verlaten we Damaraland. Het wildreservaat Etosha wacht. Etosha behoort tot de grootste wildparken van Afrika. Centraal in het park ligt een uitgestrekte zoutpan. De afgelopen twee jaar heeft het nauwelijks geregend, het is droger dan ooit. We zien hierdoor bij de drinkplaatsen heel veel olifanten, zebra’s, giraffen en leeuwen. IMG_9024

Overnachten één nacht in de Ongava Lodge en één nacht in Taleni Etosha Village. Beide lodges zijn aan te bevelen ze liggen vlakbij de Anderson gate, één van de hoofdtoegangspoorten naar Etosha. De Ongava Lodge staat in een privé park, aan het einde van de dag doen we hier een walking safari. Veel wild zien we niet, het is leuk om de natuur van dichterbij te ervaren. Wanneer wij ter afsluiting, weer met onze GT staan te genieten van de mooie sunset, passeren er ineens op een paar meter afstand twee imposante neushoorns!

In Taleni bezorgt het extravagante management ons een geweldige afsluiting van deze reis. Midden in de bush, boven op een berg, onder de fonkelende sterrenhemel, tussen tientallen kaarsen, genieten we van een heerlijk diner. Na een hele korte nacht, laten we de volgende ochtend vroeg Trees achter. De bofkont mag nog een bezoek brengen aan Serra Cafema. Wij gaan richting de luchthaven.

Tot slot

De enorme economische ongelijkheid in Namibië wordt voor mij in zo’n kort bezoek niet heel goed zichtbaar. Ik zie vooral een goed georganiseerd land, heel erg schoon en veel vrolijke mensen. Dit beeld klopt niet helemaal, er is sprake van corruptie en behoorlijke economische ongelijkheid. Tijdens deze reis verblijven wij uitsluitend in de mooie en exclusieve accommodaties. Ca. 43% van de bevolking moet dagelijks overleven met maximum 1.25 Amerikaanse Dollar. Toerisme is een belangrijk onderdeel van de economie. Ieder jaar groeit de economie gestaag, dit neemt niet weg dat de werkeloosheid momenteel hoger dan 35% is. Het toerisme levert een bijdrage aan deze economische groei, elk jaar komen er bijna één miljoen toeristen naar Namibië. 1461555_10151726313101513_1295193430_nIMG_2266

Contact met de lokale bevolking mag niet ontbreken aan een reis naar Namibië. Bezoek vooral een geïmproviseerd winkeltjes langs de weg, neem de tijd om een dorpje te bezoeken. Ontzettend leuk en leerzaam. Zo’n bezoek geeft de mogelijkheid om iets iets aan de bevolking te geven. Overleg wel met een lokale gids hoe de giften het beste op een eerlijke wijze kunnen worden verdeeld.

Wat was het een geweldige reis, vol indrukken en met heel veel informatie terug naar Amsterdam. Voor meer reisadvies, informeer ik u graag. Neem contact op met amsterdamb@vx.nl of bel met 020-6734466 vraag naar Iris Poels.

Een gedachte over “De stilte, de ruimte, de kleuren…..